Regelmatig krijg ik de vraag om gratis mijn foto’s te leveren. Bij de publicatie kan ik dan natuurlijk wel rekenen op een naamsvermelding. Dit móet wel goed zijn voor de publiciteit en naamsbekendheid. Niets is minder waar. Daarnaast kost een foto tegenwoordig ook niets meer, alles is digitaal en het geheugenkaartje kan zo weer gewist worden. Een even veel voorkomend misverstand. En als het deze keer gratis kan betaal ik een volgende keer. U raad het zelf vast al…
Af en toe maak en lever ik mijn foto’s gratis omdat het bijvoorbeeld een mooie uitbreiding is voor mijn portfolio of omdat ik een goed doel een warm hart toedraag. Hierbij wordt dan wel de afspraak gemaakt dat er een bronvermelding bij de foto moet komen of een logo in de foto moet staan. Publicaties mogen ook zeker niet commercieel zijn. Maar er moet wel een nieuwe camera gekocht worden als deze stuk gaat en ook andere apparatuur geeft eens de geest. En de foto’s in mijn studio kan ik niet maken zonder lampen, lichtvormers, achtergronden en de ruimte zelf. Allemaal kosten die gemaakt worden om de mooie foto’s te kunnen maken.
Als de garage mij gratis in mijn auto laat rijden ben ik best bereid om de naam van de garage groot op mijn auto te laten staan. Ook vermeld ik bij elke foto met alle plezier de naam van de zaak waar ik mijn camera heb gekocht als ik de camera en objectieven gratis ontvang. En ik wil op social media met alle plezier de naam van het restaurant een aantal keren noemen als ik daar gratis mag eten!
Vaak begint de vraag met een inleidend verhaaltje voorzien van een compliment. Marcel, je maakt geweldige mooie foto’s. Zou je voor mij voor evenement X ook een reportage willen maken? Helaas heb ik geen budget maar je krijgt wel een naamsvermelding… Ik weet dat het niet zo bedoeld is maar eigenlijk is het bijna een belediging. Als iemand vindt dat ik mooie foto’s maak, waarom dan niet betalen voor de foto’s. Ik zal niet worden gevraagd als de persoon in kwestie zelf in staat was deze foto’s te maken. Blijkbaar doe ik het toch net even beter als de gemiddelde telefoon of camera op de automaatstand. En het is helemaal niet dat ik de hoofdprijs vraag. Sterker nog, ik ben best bereid rekening te houden met beperkte budgetten als daar een goede reden voor is. Maar als de foto voor (bijna) niets moet worden aangeboden en vervolgens wel op duur drukwerk terug te vinden is vraag ik me wel af of de drukker dit ook alleen voor de naamsbekendheid heeft gedaan.
Heeft u een goed doel en wilt u dat ik foto’s kom maken of denk je een idee te hebben die ook een uitbreiding van mijn portfolio zou kunnen zijn? Neem contact op en ik beoordeel of ik tijd en ruimte heb om het uit te kunnen voeren. Maar heb er wel begrip voor als ik een keer nee zeg. Wilt u graag foto’s van een evenement of een foto van mij gebruiken voor promotie van een evenement. Hou dan rekening met kosten voor een foto of reportage. En bent u nu die restauranteigenaar of garagehouder die graag een naamsvermelding op mijn Facebook pagina of website wil of in ruil voor een paar foto’s iets te bieden heeft… ik ben altijd in voor een goed gesprek